Hadits Nabi saw tentang kondisi manusia; "Kedua kaki seorang hamba tidak akan bergeser pada hari kiamat sehingga ditanya tentang empat perkara: tentang umurnya, untuk apa dihabiskannya, tentang masa mudanya, digunakan untuk apa, tentang hartanya, dari mana diperoleh dan kemana dihabiskan, dan tentang ilmunya, apa yang dilakukan dengan ilmunya itu." (HR. Tirmidzi).

Rabu, 06 April 2011

9 Jenis Nama Anak Setan Menurut Khalifa Umar Bin Khattab R.A.

Umar al-Khattab r. a berkata, terdapat 9 jenis nama anak syaitan :

1. Zalituun

Ia senang duduk-duduk di pasar / kedai Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak diperlukan.

2. Wathiin

Pergi bersama orang yang mendapat musibah supaya terus bersangka buruk terhadap Allah SWT.

3. A'awan

Menghasut sultan / raja / pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Terlena dengan kedudukan / kekayaan hingga terabaikan kebajikan rakyat dan tidak mau mendengar nasihat para ulama.


4. Haffaf

Berkawan baik dengan kaki botol minuman keras. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth: disko, klab malam & tempat yang ada minuman keras).


5. Murrah

Merusakkan dan melalaikan allah dan orang yang suka pada musik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam kemewahan dan glamour dsg.

6. Masuud

Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa saja penyakit yang keluar dari kata-kata mulut.


7. Daasim (BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...)

Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar terjadi keruntuhan rumahtangga (suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).


8. Walahaan

Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwudhu dan solat serta ibadah-ibadah kita yg lain.

9. Lakhuus

Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api / matahari

Sumber : http://ramses3.multiply.com/

Read more: http://danish56.blogspot.com/2011/04/9-jenis-nama-anak-setan-menurut-khalifa.html#ixzz1JHdgyhd3

Entri yang Diunggulkan

MENJUAL AGAMA PADA PENGUASA DISIFATI ANJING DALAM AL QURAN

Pemimpin/Ulama adalah cermin dari umat atau rakyat yang dipimpinnya. Definisi Ulama (wikipedia) adalah pemuka agama atau pemimpin agama ...

Popular Post