Hadits Nabi saw tentang kondisi manusia; "Kedua kaki seorang hamba tidak akan bergeser pada hari kiamat sehingga ditanya tentang empat perkara: tentang umurnya, untuk apa dihabiskannya, tentang masa mudanya, digunakan untuk apa, tentang hartanya, dari mana diperoleh dan kemana dihabiskan, dan tentang ilmunya, apa yang dilakukan dengan ilmunya itu." (HR. Tirmidzi).

Selasa, 22 Februari 2011

KITA SEKARANG HIDUP DI ERA DAJJAL

Nabi bersabda, “Antara kejadian Adam dan kejadian hari kiamat, tidak ada kejadian yang lebih dahsyat daripada fitnah Dajal.” (Muslim)

Selama ini kita menganggap hari kiamat masihlah jauh kejadiannya, akan terjadi kurang lebih 1000 tahun lagi, tapi tahukah anda, bahwa sesungguhnya itu adalah bagian dari fitnah dajjal, karena sebenarnya sekarang kita sudah berada di era kekuasaan dajjal. Dan itu berarti kejadian hari kiamat tidaklah lama lagi. Berbagai peristiwa sudah memberi petunjuk keberadaan dajjal, dan saat ini kita hanya menghitung waktu saja.

Dajal merupakan makhluk yang akan mendatangkan malapetaka yang dahsyat di akhir zaman. Kalimat Dajal berasal dari kalimat 'Dajala' yang berarti 'yang menutupi'. Mengikuti kamus Usanul Arab, kalimat ini digunakan kerana Dajal adalah pendusta yang menutup-nutupi kebenaran dengan kebatilan. Dia juga menutupi dunia dengan kesesatan bersama-sama dengan pengikutnya. Di samping itu Dajal akan mendatangkan huru-hara dan pancaroba yang dahsyat di muka bumi, Nabi telah menceritakan tentang semua ini melalui hadist-hadistnya.

Sistem Mata-mata di Era Dajal
Di dalam sebuah riwayat oleh Fatimah binti Qais, pada suatu hari, setelah melaksanakan solat jemaah, nabi telah menaiki mimbar khutbah dan bersabda,

"Sahabatmu Tamim Ad-Dari yang dahulunya menganut agama Kristian dan sekarang menganut Islam, menceritakan kepadaku tentang Dajal. Beliau bersama-sama dengan tiga puluh orang rakan-rakannya telah belayar di laut. Kapal mereka telah hanyut selama lebih kurang sebulan sebelum terbebas di sebuah pulau. Di pulau itu mereka menemui makhluk yang amat hodoh, badannya dipenuhi bulu. Mereka bertanya kepada makhluk itu, 'Siapa kamu?' Makhluk itu menjawab:

‘Aku adalah pengintip/mata-mata atau spy (ana Jassasah).’ Kemudian makhluk hodoh ini menyuruh mereka pergi bertemu satu makhluk lain yang berbadan besar dan makhluk ini sedang dirantai dengan rantai yang kukuh. Dia mengatakan bahwa dia adalah Dajal....." (Riwayat Muslim)

Hadis ini mengaitkan era Dajal dengan kewujudan sistem modern yang sesat lagi menghancurkan. Di antara agen-agen rahasia yang banyak memporak-perandakan dunia pada hari ini ialah CIA, Mossad, M16 (SIS) dan KGB. Mengikut satu laporan yang bertajuk The Intelligence Community In The 21st Century, yang dibentangkan pada tahun 1996 oleh sebuah badan khusus di Amerika yang dikenali sebagai The Permanent Select Committee on Intelligence, Agensi rahasia Amerika (CIA) sering kali diarahkan untuk melanggar undang-undang yang ada di dalam atau di luar negara. Badan Khusus ini mendapati CIA telah bertindak di luar batas undang-undang sebanyak 100 ribu kali setahun dan mereka sanggup membunuh demi untuk mencapai tujuan mereka.

Mengikut Rodney Stich di dalam bukunya Defrauding America: Encyclopedia of Secret Operations by the CIA, DEA and Other Covert Agencies, pihak CIA yang telah membunuh Presiden Vietnam Selatan, Ngo Dinh Diem. Pihak CIA juga didapati terlibat dalam rencana untuk menaikkan pemimpin-pemimpin boneka di negara-negara tertentu dan kemudian jika perlu membunuh mereka selepas itu.

Demikian juga dengan agensi rahasia Israel, Mossad. Pada 10 September 2001, surat kabar The Washington Times memuatkan satu laporan khas berhubung agen rahasia ini, berdasarkan kajian yang telah dilakukan oleh Army School for Advanced Military Studies (SAMS) di Amerika. Kajian ini merumuskan, Mossad ialah sebuah agensi yang "liar, kejam serta pintar. la mampu menyerang sasaran-sasaran tertentu di Amerika dan menampakkan seolah-olah itu adalah perbuatan orang-orang Palestin atau Arab."
Anehnya sehari setelah laporan ini diterbitkan, berlakulah tragedi 11 September,2001, di New York. Pada tahun 1990, seorang bekas pegawai Mossad, Victor Ostrovsky bersama-sama dengan Claire Hoy, menulis sebuah buku bertajuk By Way of Deception terbitan St Martin's Press, New York. Buku ini menceritakan tentang aktivitas Jahat Mossad termasuk rancangannya untuk mengacaukan Libya dan Saddam Hussein.

Rusia juga mempunyai agensi rahasia yang dikenali sebagai KGB dan GRU. KGB yang yang berarti Komitet Gosudarstvennoy Bezopasnosti memfokuskan aktivitasnya kepada golongan awam dan GRU yang bermaksud Glavnoye Razvedyvatelnoye Upravleniye terlibat di dalam perkumpulan ketenteraan. Sementara M16 mewakili Britain yang terkenal hebat (Kejatuhan Sukarno di Indonesia adalah hasil kerja perisik British).

Teknologi di Era Dajal

Mengikut hadis-hadis nabi, era Dajal ialah suatu era yang kaya dengan teknologi canggih. Antara teknologi itu berkaitan dengan kemampuan untuk mengubah cuaca, seperti menurunkan hujan dan mengatur musim. Berhubung dengan hal ini nabi bersabda, "Dajal akan mengarahkan langit dan langit akan menurunkan hujan dan dia akan mengarahkan bumi dan bumi akan mengeluarkan tumbuh-tumbuhan." (Riwayat Muslim dan Tarmizi)

Teknologi yang wujud hari ini mampu 'menciptakan' hujan. Teknologi HAARP (High Frequency Active Auroral Research Program) ini mula diperkenalkan pada tahun 1946 dan menjadi semakin popular hingga hari ini, terutamanya ketika menghadapi musim kemarau. Daily Telegraph, London, tanggal 20 agustus, 1969, melaporkan, kristal silver iodine telah digunakan di padang pasir untuk menurunkan hujan. Kristal yang sama juga pernah digunakan untuk meredakan kekuatan angin taufan, seperti yang telah dilakukan ke atas taufan Hurricane Debris dan Hurricane Esther.

Mengikut kajian terkini, pendekatan yang digunakan untuk menurunkan hujan ialah melalui 'pembenihan awan'. Antara konsep yang popular digunakan pada hari ini untuk menurunkan hujan ialah 'pembenihan statik' dengan menggunakan bahan seperti garam dan urea, serta 'pembenihan higroskopik' dengan menggunakan ais dan silver iodine.

Teknologi ini juga mampu mengubah tanah yang tidak subur menjadi subur dan produktif. Hal ini tercapai, antaranya, melalui sistem pengairan yang canggih, penciptaan pelbagai jenis baja dan pengubahan bahan mineral dan organik yang terdapat di dalam tanah. Di Amerika, sebagai contoh, pada tahun 1902, melalui Bureau of Reclamation, banyak kawasan tanah yang tidak subur telah berhasil disuburkan melalui pendekatan ini.

Bedasarkan sebuah hadis yang menceritakan tentang Dajjal. Hadis tersebut menceritakan suatu hari pada musim kemarau, Dajjal akan bertanya, “Apakah kamu menginginkan api atau air?” Jika menjawab air, itu bermakna api yang diberikannya, Jika jawabannya api, ia akan memberi air. Kamu akan diberikan air jika kamu mengakui Dajjal adalah Tuhan dan bila kamu murtad dari agama Allah. Apabila kamu lebih memilih api tetapi tetap berada di jalan Allah, maka kamu akan dibunuhnya.

Sistem Transportasi Dajjal
Berhubung dengan sistem transportasi di era Dajal, Nabi bersabda, "(Kecepatan perjalanan Dajal) ialah seperti awan yang dipukul angin.." (Riwayat Muslim dan Tarmizi) Dalam riwayat yang lain, baginda bersabda, "Dajal akan mengenderai keledai. Jarak di antara kedua telinganya ialah tujuh puluh ela." (Riwayat Baihaqi) Nabi juga bersabda, "Dajal akan melompat di antara langit dan bumi." (Riwayat Abu Daud)

Sistem transportasi yang ada pada hari ini, dengan kapal terbang dan jetnya, sesuai sabda Nabi yang terdapat dalam hadis-hadis ini. Kecepatan kapal terbang dan jet adalah 'seperti awan yang dipukul angin.' Jarak antara kedua belah sayapnya berukuran kira-kira 'tujuh puluh ela.' Kapal terbang dan jet 'melompat di antara langit dan bumi.' Jet-jet pejuang Amerika dan sekutu-sekutunya di Barat telah mendatangkan malapetaka yang dahsyat kepada Iraq, Afghanistan dan negara-negara lain. Teknologi dalam bidang ini dikuasai oleh Barat.

Jet-jet pejuang yang diciptakan untuk tujuan berperang menjadi semakin canggih pada hari ini.

Sistem Ekonomi Kapitalis milik Dajjal

Tanpa kita sadari seluruh aspek kehidupan kita sudah dikuasai oleh dajjal, mulai dari sandang, pangan dan papan. Karena Dajjal membawa sesuatu yang menyerupai syurga dan neraka; Dan kita semua terbuai dengan kenikmatan hidup yang mereka tawarkan, Dari Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Sukakah aku ceritakan kepadamu tentang Dajjal, yang belum diberitakan oleh Nabi kepada kaumnya. Sungguh Dajjal itu buta mata sebelahnya dan ia akan datang membawa sesuatu yang menyerupai syurga dan neraka, adapun yang dikatakan syurga, maka itu adalah neraka. Dan aku memperingatkan kalian sebagaimana Nabi Nuh a.s memperingatkan kepada kaumnya.” Dajjal senantiasa menggoda kita dengan berbagai fasilitas mewah dan lux yang bisa membuat kita lalai kepada Allah, memilih mementingkan memenuhi kebutuhan jasmanai daripada mencari keridhaan Allah, memilih meninggalkan shalat dengan alasan sibuk bekerja, memilih berfoya-foya dibanding bersedekah di jalan ALlah. Kita semua sudah terhasut tipu daya dajjal yang secara terang-terangan menghardik kita untuk lebih menyembah harta daripada akhirat, dan inilah sesungguhnya neraka yang dimaksudkan Rasulullah saw.


Sistem Kerohanian
Pada era Dajal nilai-nilai kerohanian tidak lag dipandang penting. Justeru teknologi canggih yang ada di era itu seringkali disalahgunakan. Nabi bersabda, "Apabila Dajal datang, mata kanannya adalah buta dan mata kirinya akan bersinar seperti bintang." (Riwayat Bukhari dan Ahmad).

Dajjal membawa sungai air dan sungai api; Dari Abu Hudzaifah berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya aku lebih tahu dari Dajjal itu sendiri tentang apa padanya. Dia mempunyai dua 2 sungai mengalir. Yang satu menurut pandangan mata adalah air yang putih bersih. Yang satu lagi menurut mata adalah api yang bergelojak. Sebab itu, kalau seorang mendapatinya hendaklah mendekati sungai yang kelihatan api.

Hendaklah dipejamkan matanya, kemudian ditekukkan kepalanya, lalu diminumnya air sungai itu kerana itu adalah air sungai yang sejuk. Sesungguhnya Dajjal itu buta matanya sebelah ditutupi oleh daging yang tebal, tertulis antara dua 2 matanya (di keningnya) perkataan kafir yang dapat dibaca oleh setiap orang beriman pandai baca atau tidak.

Nabi saw sering mengaitkan bagian kanan dengan kebaikan, keadaan mata Dajal yang buta di sebelah kanan menunjukkan bahwa dia tidak mementingkan aspek kerohanian sama sekali. Segala tindakannya adalah untuk kepentingan duniawi. Apakah anda bisa melihat dengan jelas dan merasakan bagaimana mereka sudah mengendalikan hidup kita.

Sebagaimana hadis-hadis yang telah dipaparkan, tanpa kita sedari, kita sebenarnya sedang berada di era Dajal. Justeru itu, umat Islam pada hari ini perlu memahami ajaran Islam yang sebenarnya berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah. Ajaran itu hendaklah dihayati dan 'digigit dengan geraham atau gusi-gusi kita.' Jika tidak, kita akan hanyut seperti buih di atas permukaan air.

Perlindungan dari Fitnah Dajjal


Nabi Muhammad mengingatkan para pengikutnya untuk membaca dan menghapal sepuluh ayat pertama dari Surat Al-Kahfi sebagai perlindungan dari Dajjal, dan kalau bisa berlindung di kota Madinah dan Mekkah, karena Dajjal tidak akan pernah bisa masuk kota tersebut yang dijaga oleh para malaikat. Muhammad juga mengingatkan para pengikutnya untuk berdoa, “Ya Allah! Aku berlindung dengan-Mu dari bencana Dajjal.” Dia juga menyatakan tidak ada musibah yang lebih hebat daripada bencana yang ditimbulkan Dajjal sejak penciptaan Nabi Adam hingga Hari Kebangkitan.

Entri yang Diunggulkan

MENJUAL AGAMA PADA PENGUASA DISIFATI ANJING DALAM AL QURAN

Pemimpin/Ulama adalah cermin dari umat atau rakyat yang dipimpinnya. Definisi Ulama (wikipedia) adalah pemuka agama atau pemimpin agama ...

Popular Post